W ostatnim czasie pojawiło się dużo informacji od klientów banków, jakoby te zmuszały ich do wypełniania obszernych oświadczeń dotyczących pochodzenia ich majątku. Banki powołują się na okoliczność, iż zweryfikowanie danych osobowych jest konieczne, ponieważ nie mają kompletnych informacji, które potwierdzają, że majątek pochodzi ze źródeł zgodnych z przepisami prawa.
Jakie pytania zadają banki?
Banki zadają pytania dotyczące m.in. przybliżonej wartość majątku, wynagrodzenia z umowy o pracę, prowadzenia działalności gospodarczej, dochodu małżonka lub małżonki, spadków, darowizn, inwestycji, a nawet wygranej na loterii rządowej lub pozarządowej. Dodatkowo klienci zachęcani są do składania innych dokumentów, które mogłyby zawierać informację o rozmiarze ich majątku. Niektórzy straszeni są nawet zamknięciem rachunku bankowego.
Podstawa prawna kontroli majątku klientów banków
Warto zwrócić uwagę, iż banki wysyłający tak szczegółowe pytania najczęściej powołują się na przepisy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Jednak z treści przepisów nie wynika obowiązek składania aż tak szczegółowych informacji, a same postanowienia ustawy ujęte zostały bardzo generalnymi sformułowaniami.
Od czego zależy szczegółowość zadawanych pytań?
Jak się okazuje, zakres pytań może zależeć od tego, gdzie dany klient ma założony rachunek bankowy. W niektórych instytucjach finansowych obsługa prosi o podanie źródła dochodu klienta oraz planowanego rozmiaru wpłat i wypłat środków pieniężnych. Inne banki pytają natomiast tylko o źródło dochodów, ale obsługa pyta o tę informację przy samym zakładaniu rachunku bankowego. Zdarzają się również takie, które wcale nie zadają pytania o źródło majątku klienta.
Podsumowanie
Reasumując banki często nadinterpretują postanowienia ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, które narzucają obowiązek zbierania danych klientów danej instytucji finansowej.
Jeśli znajdujecie się Państwo w podobnej sytuacji, nasza Kancelaria zajmie się Państwa problemem.
Zapraszamy do kontaktu: tel. 533 454 699. Adres e-mail: biuro@dbopolska.pl.