Leasing operacyjny a konieczność raportowania schematów podatkowych MDR

Artykuł w skrócie:

  • Nowa interpretacja Ministerstwa Finansów (24.12.2024):
    • Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną nr DTS5.8092.4.2024 dotyczącą leasingu operacyjnego w kontekście raportowania schematów podatkowych (MDR).
  • Kryteria kwalifikacji leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego:
    • Leasingodawca oferuje leasing operacyjny, który klient wybiera głównie z powodu korzyści podatkowych.
    • Leasingodawca ma informacje lub podejrzenia, że umowa została zawarta z uwagi na korzyści podatkowe (np. oświadczenie klienta, powiązanie podmiotów).
    • Ustalenia umowy są niestandardowe i wskazują na intencję osiągnięcia korzyści podatkowej (np. wysoka opłata wstępna).
  • Przykłady braku obowiązku raportowania:
    • Leasingodawca nie zna motywacji klienta.
    • Umowa ma standardowy charakter (typowe warunki, brak nietypowych zapisów).
    • Przykład: leasing floty samochodowej w celu optymalizacji działalności gospodarczej, bez intencji uzyskania korzyści podatkowej.
  • Znaczenie interpretacji:
    • Precyzuje kryteria raportowania leasingu operacyjnego jako schematu podatkowego.
    • Ogranicza niepotrzebne raportowanie schematów przez podatników.

Pełny artykuł:

Leasing operacyjny a konieczność raportowania schematów podatkowych MDR – najnowsze stanowisko Ministerstwa Finansów

Dnia 24 grudnia 2024 r. Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną nr DTS5.8092.4.2024 odnoszącą się do kwalifikacji umów leasingu operacyjnego w kontekście schematów podatkowych.

Zdaniem Ministerstwa Finansów jeśli leasingodawca:

1) zaoferował klientowi ten model finansowania i chociaż pierwotnie klient chciał zdecydować się na inną umowę, ale z uwagi na przedstawione korzyści podatkowe wybrał leasing operacyjny,

2) posiada informacje o zawarciu umowy głównie z uwagi na korzyści podatkowe (np. klient sam złoży takie oświadczenie lub leasingodawca jest podmiotem powiązanym z korzystającym),

3) jest świadomy tego (lub powinien być), że klient żąda ustalenia niestandardowych postanowień umownych, które jednoznacznie wskazują na to, że celem zawarcia umowy może być uzyskanie korzyści podatkowej (np. poprzez ustalenie niespotykanych postanowień umownych przez ustalenie szczególnie wysokiej opłaty wstępnej, której nie oczekiwałby działający racjonalnie przedsiębiorca).

– to uznać należy, że kryterium głównej korzyści zostało spełnione. W konsekwencji spełnione zostają warunki do uznania takiego uzgodnienia za schemat podatkowy, który należy zaraportować.

Raportowanie schematów nie jest z kolei uzasadnione w przypadku, gdy leasingodawca przykładowo:

1) nie zna motywacji zawarcia tego typu umowy przez klienta (korzystającego),

2) umowa jest umową o standardowym kształcie (np. typowa wysokość opłaty, standardowy okres na jaki została zawarta itp.).

W powyższym przypadku nie można uznać, że przy zawarciu umowy leasingu operacyjnego zostało spełnione kryterium głównej korzyści warunkującej konieczność raportowania.

Ministerstwo jako przykład sytuacji, w której nie dochodzi do spełnienia kryterium głównej korzyści, a zatem nie zachodzi obowiązek raportowania schematów podatkowych podaje przykład leasingobiorcy, który korzysta z samochodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a z uwagi na przyjęty model biznesowy zawiera jedynie umowy leasingu, przez co wymiana floty jest szybsza i bardziej efektywna.

Powyższa interpretacja wyraźnie precyzuje kryteria kwalifikowania umów leasingu w świetle przepisów o schematach podatkowych. Niewątpliwie ograniczy to dotychczasowy automatyzm podatników, którzy zapobiegawczo raportowali schematy podatkowe niezależnie od tego, czy w ich konkretnym przypadku jest to uzasadnione, czy też nie.

Jeżeli mają Państwo wątpliwości, czy zawarte przez Państwa umowy leasingu spełniają kryterium głównej korzyści, w związku z czym podlegają Państwo obowiązkowi raportowania schematów podatkowych do Szefa KAS, zapraszamy do kontaktu. Tel. 533 454 699 Adres e-mail: biuro@dbopolska.pl

W ramach naszej oferty przeprowadzamy również audyty pozwalające na identyfikację schematów podatkowych, nie tylko w obszarze leasingów.